....cLick! cLick! cLick!...

Saturday, January 7, 2012

...sivik manner...

...Assalamualaikum (w.b.t)...

tetiba jer pagi nih jadi rajin nak membebel banyak2...opss!! bukan minah kepochi k!! harap maklum...hehehe...sejak dua menjak dok memerap kat umah nih...banyak plak mende aku nak story bagai ngan korang semua nih...dulu bukan tade...ade...tapi masa yang tak mengiziknkan nak tulis banyak2 bagai nih...skunk nih...sementara masih ada peluang membebel...membebel la dengan sepuasnya...pasni da posting...ntah ade masa ntah tidak nak membebel camni lagi kan...heheh...

so...sile tadah telinga anda luas-luas untuk dengar cerita kedai kopi aku pagi-pagi yang damai ni... =p

al-kisahnya...satu hari nih...aku ngan akak n adik aku pegila econjaya...nak cari photo album untuk adik aku nih coz die ade amik package untuk pre-wed..jadi...untuk sape2 yang berminat nak amik package pre-wed ke...e-day ker...family ke...photoshoot ker...leh contack adik aku or aku...wahahha...sempat promote bagai kan...hahhaa...

berbalik ke citer...da siap pilih photo album tuh...beraturlakan nak bayar...yes!! aku seorang cikgu sivik...jadi harus tunjukkan contoh yang baik...cikgu sivik yang cemerlang kene beratur untuk bayarkan...hehehe...bile da nak sampai giliran tuh...tinggal seorang agi kat depan ngah bayar...tetiba jer ada makcik nih sedap-sedap badan die jer potong queue..nak kata makcik tuh ntahla...layakla kot dipanggil makcik...umur dalam 40++...taola badan da sedap...janganla buat sesuka hati jer nak bayar...kotla akak kaunter tuh jiran ke sedara ker...ish!! bengang je aku...aku ngan adik aku da bising da...

"first come first serve ar..."

saje je cakap kuat-kuat...bagi akak kaunter tuh dengar...aku ape lagi...pandang je akak kaunter tuh...aku perasan jer..makcik ngan akak tuh da macam takut jer...nak pandang pon takut...skali masa die ngah pack barang makcik tuh...die pandang aku...aku pandang jer die...bagi gerun skit...hahha...mao tak takot die...terus pandang depan...menonong amik barang akak aku n pack...rase nak telan je idup2...sakit betol ati aku...huhu...

yang tuh baru satu jer citer adik-adik n akak-akak sekalian...ade lagi satu citer yang nak dikhaborkan ni...hehhe...banyak sungguh masa membebel hakimahrahman kan...hahha...

kisah ni berlaku waktu petang...hehhe...masa tuh nak gi photoshoot...wah!! bajet retis...hahah...haruslah beb!! sapa lagi nak amik gambo orang tak lawa cam aku...hahah...da alang2 orang offer...rembat!! haha...rezeki jangan ditolak...maut jangan dicari...heheh...

masa nak kuar tuh...menyinggahlah ke stesen minyak...besela...tak berkemampuan agi nak beli hybrid car...jadi topupla minyak bile empty da tank tuh...kan tak pasal-pasal jadi hulk sebab kene tolak kete kan...hehe...so..masa gi isi tuh...akak yang jaga kat port stesen minyak tuh nak bukak penutup minyak tuh...ketat skit...die da mengomel bagai da...

"ketat weh nok bukok!!"

ish akak ni!! da keje ko...takyah la nak mengomel...nampak no tak ikhlas nak keje...da isi minyak tuh...nak bayarkan...so akak aku bagi not 50 ringgit...die amik n die tanya...

"takdop duit kecik ko..10 ko...banyak keto nih...oloh!!"

aku pon pandang kiri kanan depan belakang...satu kete pon tade..yang ade kat belakang kete aku...motor je sebijik...aku da bengang da nih...kot yer pon kalo gaduh ngan pakwe ke...laki ko ke...takyahla sampai kat tempat keje pon nak bawak mood tuh...tak profesional langsung k...agak panas jugaklah hati kami-kami yang kat dalam kete tuh...so..before blah tuh...aku sempat cakap camni...

"lain kali...kalo nak keje tuh...biar ikhlas skit"

saje je aku kuatkan volume aku...biar panas skit ati akak tuh...dan-dan masa pusing kete...die pandang je kete kitorang...ade aku kisah ko nak marah ke hape...len kali belajar nak hormat orang sebelom nak suh orang hormatkan diri kita...

bukan kite nak tunjuk yang kite nih otai ke hape ke...tapi kadang2...bile ade orang yang tak pandai nak hormatkan diri kiter nih...kiter patut tegor kan...memang kalo nak tegor...kene lemah lembut dan sopan santun...tapi...tengok pada tempatnya...

bile kite pandai hormat orang...orang akan hormat kite n orang takkan pandang rendah pada diri kite...apa je keje ko dik...orang tak kesahnya...orang lagi nak senyum kat ko adalah...lainlah kalo muke pon boleh taruk hanger kat mulut tuh...tuh tadenye orang nak pandang ko...kalo nak pandang pon...orang takkan cakap cantiknya awak...mesti orang cakap camni...

"asal mulut awak leh sidai baju???"

so...kesimpulannya...jagalah tingkah laku anda...di mana sahaja anda berada...hormatkan orang...orang tak segan nak hormatkan anda...kitekan bangsa 1 Malaysia...please behave like u r malaysians...tolong buang rasa perasan bagus dalam diri anda... =)

...peace no war... =p

...+hakimahrahman+...

No comments:

Post a Comment

anak-anak murid yang tak buat kerja sekolah...