....cLick! cLick! cLick!...

Sunday, August 14, 2011

[...SaHaBaT...]

...Assalamualaikum (w.b.t)...


...salam 14 Ramadhan...


...wah!! terase cepat masa berlalu...rase baru semalam aku mula bersahur untuk 1 Ramadhan...bertarawih bersama kengkawan...dalam tak sedar...ari ni da masuk ari ke-14...menghampiri separuh bulan Ramadhan...alhamdulillah....masih diberi kesempatan oleh Allah s.w.t. untuk mengecapi nikmat berpuasa...


...tahun ni merupakan tahun terakhir berpuasa di bumi Perlis setelah 5 tahun mengadap bazar stadium Perlis...makan makanan Perlis setiap kali berbuka...i'Allah tahun depan tak lagi merasa semua nih...huhuh...


...dikala sibuk siapkan assignment untuk final year nih..ngan internshipnye...ngan berpuasanye..macam2 dugaan menimpa...yer...dugaan mematangkan kiter untuk menjadi seorang insan yang berfikiran lebih terbuka...dugaan diturunkan untuk menilai sejauh mana kesabaran kiter....


...gopohkah kite??...


...penuh dengan nafsu amarahkan kite??...


...sabarkah kite??...


...perasaan yang bertuankan nafsu semata-matakah kite??...


...kuatkah iman kiter??...


...semua persoalan bermain dalam fikiran...toleh kiri...tiada jawapan....toleh kanan tiada pembayang...jadi...di mana jawapannya?? dimana kite harus bermula?? bagaimana??


...muhasabahlah diri kiter...tepuk dada tanye iman...cukupkah iman didada untuk menempuh segala dugaan yang diperturunkan oleh Allah s.w.t kepada kita...sabarkah hati kiter dalam mencari penyelesaiannya...


...jawapannya cukup mudah...


...TIDAK!!!...


...kite tidak tabah dalam menempuh semuanya...kite tak tegar bertahan...kiter rapuh...iman yang senipis kulit bawang mudah sekali goyah...kite lupa pada norma kehidupan...kiter lupe apa yang dijanjikan Allah s.w.t kepada insan yang sabar...kite lupe semuanya...


...ya!! kite insan yang lemah...mudah sekali goyah...picang sekali perjalanan hidup kiter...


...tak perlu kau tunding jari pada die...tak perlu kau kate semua salah die...tak perlu kau kate kau cukup bersabar dan bertahan dalam mengharung semua dugaan yang diturunkan kepada kau kalau beribu cacian dan makian yang keluar dari mulut kau...


...norma kehidupan...bile kite susah...tade orang yang akan pandang kiter...kite dibuang ibarat anjing kurap...melarat di tepian jalanan...cube berpaut pada orang yang sudi...


...tapi...


kau lupe!! kau alpa!!


...bile kau senang...kau pandang orang yang sudi kutip kau di kaki lima, tolong suapkan kau makan dengan tade mata...kau perdajalkan die...kau maki dia...kau hina die...kau cerca die...


...layakkah kau berkata kau insan yang sabar??...


...layakkah kau katakan yang iman masih teguh di dada kau??...


...layakkah kau menggelarkan diri kau sebagai insan yang tidak bertuankan nafsu amarah??...


...layakkah kau katakan bahawa kau insan yang tak mudah goyah dengan semua dugaan??...


...layakkan kau digelar sebagai sahabat ketawa dan air mata??...


...mata hati kite seringkali ditutup dengan hanya satu salah faham yang hanya sebesar zarah...disebabkan salah faham itu...kite abaikan budi orang yang pernah tolong kiter...kiter abaikan kaki tempat kiter berpaut suatu ketika dahulu...kiter abaikan tangan-tangan ikhlas yang pernah menolong kiter dahulu...


...kite lupe segalanya!!!...


...ya!! aku tak kata kau...dan kau tak perlu kata aku...sebab semuanya sama sahaja...sekejap sahaja...ikatan persahabatan yang dibina musnah...sape kiter yang nak melawan ketentuan TUHAN?? 


...tapi...sekurang-kurangnya kiter boleh berusaha untuk baiki salah faham yang terbina...apa guna musyawarah seperti yang dituntut dalam Islam kalau kiter tak pandai menghargainya..


...ya!! aku kecewa dengan perangai dan sikap kau yang tidak profesional...bukan masalah kau untuk kau tarik muke...bukan masalah kau untuk kau tayang muke badi kau...bukan masalah kau untuk kau tunjuk kau bagus...bukan masalah kau untuk kau cerca dan maki die yang pernah pungut kau dulu!!


...bukan masalah kau!!!...


...jangan jaja diri kau baik kalau benda mudah macam ni kau tak boleh atasi...


...ya!! aku mengaku yang aku bukan baik...tapi...sekurang-kurangnya...aku ade kesedaran dalam diri bahawa aku bukan sahabat yang baik...aku bukan sahabat yang boleh diagungkan...


...tapi...


...sekurang-kurangnya...aku masih ingat semua budi yang pernah orang taburkan pada aku...aku masih ingat pada tangan yang membantu aku...aku masih ingat pada bahu yang pernah aku jadikan tempat bersandar suatu ketika dahulu...


...mungkin aku tak pandai nak tunjuk bagaimana cara nak hargai orang yang selalu ade dengan aku...cukuplah sekadar aku ade bile die perlukan aku...


...aku tahu...


...bile kau bace...kau akan kate...aku bajet aku bagus...aku bajet aku baik...katelah ape sahaja yang terlintas di benak kau...aku tak kisah...aku tak pernah nak kisah...ade orang yang lebih pandai menilai berbanding kau...


...carilah erti bersahabat...renungkanlah maknanya...


...sahabat yang baik bukan hanya datang bile kau cakap kau nak belanja die makan tapi pergi bile kau kekeringan duit...


...sahabat yang baik ialah sahabat yang datang bile kau cakap kau nak belanja die makan tapi tetap berdiri teguh bersama kau bile kau kekeringan duit....


...sekarang...kau tak nampak siapa sahabat...sebab...sebab kesenangan sedang melingkari kehidupan kau...


...tapi...


...suatu hari nanti...bile kesusahan mengejar kau dan kala itu...bukan hanya kesenangan yang tinggalkan kau...tetapi sahabat yang kau agungkan dan kau canang kebaikannya seantero dunia itu juga akan pandang kau seperti orang tak bermata...


...norma kehidupan...ape yang pernah kau buat kat orang suatu ketika dahulu kau tetap akan rasainya..sama ada cepat atau lambat...janji Allah tetap benar...kalau bukan di dunia balasannya...tapi...di akhirat nanti jawapannya...


...buat sang sahabat yang sedang diduga dengan hebatnya...


...ingat janji Allah yang satu...


...bersabarlah selagi termampu...


...tersenyumlah selagi terdaya...


...bertahanlah dengan segala ujian yang diturunkan...


...ingatlah balasan Allah buat insan-insan yang bersabar...


...terima segalanya dengan hati yang redha...


...insyaAllah...Allah merahmati dirimu...


------------------------------------------------------------------------------------------


...buat semua pembaca...maaf dipinta sekiranya banyak kekhilafan dari diri insan yang hina ni...bukan bermaksud untuk mengeruhkan keadaan yang sudah sedia ada keruh...tapi...sekadar membela nasib seorang sahabat yang tidak dihargai segala penat lelahnya dan jasa yang ditaburkan...


...di bulan yang penuh keberkatan dan kemuliaan ini...sepuluh jari disusun untuk memohon ampun andai kate ada di antara anda yang terasa...maaf andai ada hati yang terguris...ya...aku insan yang lemah...banyak khilafnye...pincang perjalanannya...tapi...masih mampu menilai baik dan buruknya...


...maaf...


...+hakimahrahman+...

No comments:

Post a Comment

anak-anak murid yang tak buat kerja sekolah...