....cLick! cLick! cLick!...

Monday, August 15, 2011

kisah makmum pada hari ke-15 bertarawih....

...Assalamualaikum (w.b.t)...


...haaa!! semalam aku da janji nak kabor citer kat kome2 seme pasal kisah makmum yang sakit jiwa kan...hehehe...


...jom...jom...jom...


...jom kite review...


---------------------------------------------------------------


...kejadian berlaku pada malam ke-15 kiter bertarawih...bersamaan...malam semalam la...pada pukul 9 malam...pas isyak...


...al-kisahnya begini...bese kalo kami berterawih...aku akan jadi imam...(wah nek taraf kejap...hek3)...mekna lak akan jadi makmumnyer...sekali tetiba semalam si eja nih nak join jugak...nak jemaah same...ok ok jer...on je la...


...biasa kalo solat berdua jer...solat kat bilik jerla...ruang tak banyak sangat nak gune kan...tapi...bile da solat bertiga nih...kenela solat kat lua...sebab...sebab biliknye kecik jer...xmuat nak solat 3 orang...solat 2 orang pon puas menyempit...hehhee...


...jadi...keputusannya...kitorang solat kat luar je la...kat luar pon...bukanla banyak sangat ruangnya...ngan tempat gantung baju kurung agi...pastu tambah lak ngan meja stadi dak eja tuh...memang sempit jugakla...agak2 punggung tuh bergesel gakla ngan tempat ampai tuh...heheheh...


...da namanya imam...mestila kene tinggi ckit dari makmum...makmum lak kene pendek ckit daripada imam... :-p....hehehe...da nak kene tinggi...kenela rapat ke meja stadi eja...hehehe...aku da cakap da ngan si makmum berdua nih...


"nih kalo aku langgar meja nih maju benak kepala aku"


...masa solat isyak tade pape kejadian pelik mahupon sengal yang dilakukan oleh si makmum berdua nih...keadaan masih terkawal...masih khusyuk agi bersolat...hehehe...


...habis je solat isyak...nekla untuk solat terawih berjemaah...


...rakaat pertama okay lagi...tade pape yang pelik pon berlaku...biasala...dapat makmum sakit jiwa...sabor jela si imam nih...hahahha....


...bile tang rakaat kedua...bile time aku nak sujud tuh...


...tetiba...


*gedegang!!*


...kepala aku terhantuk meja dak eja...dalam hati...aduh!!! sakitnye kepala aku...tapi...solat jugak...teruskan jugak...sampaila masa tengah sujud tuh...


...tetiba...


...dengar ade suara2 manusia sedang menahan gelak...hahaha...aku ok agi...tahan agi...bangun jer untuk tahiyat akhir...aku tengok badan makmum yang sebelah aku ni da terhenjut-henjut da tahan gelak...yela...ruangnye kecik...jadi...makmum ngan imam pon selisih bahu jer...hehehe....


...da bile aku tengok si makmum yang sorang nih da terhenjut bagai nih...aku apa lagi...


*wakakakakakkakakakkaka*


...bergolek-golek kami gelak...sumpah klaka...takleh tahan woo perut!! sakit perut aku tahan gelak...ish...kalo bagi salam pon sama jugak...tak sah solat aku...heheh...jadi...kesimpulannya...terawih kami untuk 2 rakaat pertama da tak sah....nak tak nak...kene ulang balik jugak...heheh....


...dan dan da batal tuh...aku terus amik sejadah aku...takmo da solat kat situ...nanti sampai subuh esok tak siap terawih aku...hehehe...da amik sejadah aku...terawihla kat bilik eja...panjang skit...hehehe...ruang pon cukup nak solatkan...


...untuk 4 rakaat yang pertama...solat terawih kami berjalan dengan lancar...


...untuk 2 rakaat seterusnya...aru je aku angkat takbir nak solat...tetiba dok tengah baca al-fatihah...


...bunyi kipas...


*weng! weng! weng!*


...sebelum ni tade pon bunyi...(nampak no tak khusyuk solat...heheh)...takpela...tak abis agi aku baca al-fatihah...


...tetiba da tade bunyi da...aku tak tao ape yang klaka...mungkin sebab bunyi kipas tuh kot...takpon aku pikir aku kene hempap ngan kipas masa die dok bunyi tuh...takpon sebab eja kuar saf nak kuatkan kipas...tapi sebab kipas tuh berbunyi...die takot kipas tuh hempap kitorang...die slowkan alik speed kipas tuh...aku pon tak pasti...hehehhe...tapi yang pasti...aku stop solat...aku terus gelak cam setan...hahahaa...


...sekali lagi yer solat kami tak sah...


...tapi tahanla...kalo sebelum ni da sampai tahiyat akhir..tapi nih baru jer baca al-fatihah...tadela semput sangat...hahaaha...


...gitula kisah aku bersama makmum yang pelbagai tuh...walaopon 2 orang jer mamkmumnye...tapi nauzubillah..ish!! ish!! macam2 hal diorang nih...jenuhla nak tahan gelak setiap kali solat...heeheh...


...tapi tu lah yang akan jadi memori bile da posting nanti...mesti bile bulan pose jer ingat balik kisah nih yang buat aku gelak sampai tak hengat dunia...hahaha...


...the most adorable memories with them... :-p








...+hakimahrahman+...

2 comments:

  1. HAHAHAHAHA....nasib bek tak jd mse ak ade aritu.cnfirm xmmpu nk teruskn terawih..

    ReplyDelete
  2. Haha bengong la sek mung nih!

    ReplyDelete

anak-anak murid yang tak buat kerja sekolah...